У звязку з тим, що уряд України попередив населення про складний зимовий період 2024/25
https://www.epravda.com.ua/publications/2023/07/13/702170/, виникає питання щодо придбання генератора.
Правління провело аналіз та консультації з фахівцями з цього приводу. Доводимо інформацію до всіх членів ОСББ та мешканців будинку.
В нашому будинку встановлені насоси на воду та тепло загальною потужністю 8,5 кВт.. Для того щоб забезпечити роботу насосів будинку, які забезпечують подачу води та тепла, фахівці радять брати генератор з потужністю на 30-50% більше ніж за необхідну Тобто генератор повинен бути потужністтю 13-15 кВт.
Вартість генератора від 290 000 до 320 000 грн. Доставка – 6 000 грн. Встановлення, підключення, кабельні мережі, тощо – 30 000 грн. Загалом мінімум: 350 000 грн.
Після офіційного придбання генератора, підготувавши всі необхідні документи, КМДА може відшкодувати ОСББ до 80 000 грн. (за це треба ще поборотися та зачекати певний час).
Витрати пального (дизеля) від 4 до 7 л/год. У середньому це 5л/год х 8 год (1/3 доби) х 55 грн/л = 2200 грн./доба х 30 днів = 66 000 грн./міс. + обслуговування (доставка пального) + техобслуговування….
Станом на 11.06.2024 року мешканці будинку заборгували ОСББ 185 048 грн.:
І підїзд (квартири з 01 по 38) – борг 47 716 грн. (25,79%);
ІІ підїзд (квартири з 39 по 74) – борг 21 405 грн. (11,57%);
ІІІ підїзд (квартири з 75 по 110) - борг 51 537 грн. (27,85%);
ІV підїзд (квартири з 111 по 149) – борг 41 709 грн. (22,54);
V підїзд (квартири з 150 по 185) - борг 22 681 грн. (12,26%)
З таким відношення мешканців до сплати обовязкових внесків у ОСББ складно, навіть не можливо, буде вирішите це питання….. На часі вирішується питання, як в об’єднані співвласників, довести бажаючим знати свого сусіда-боржника, який не платить роками…..
Запорука життєдіяльності ОСББ це своєчасна сплата внесків, яка є обов’язком кожного члену ОСББ відповідно до положень Статуту. Більшість членів ОСББ це порядні та дисципліновані громадяни, які добре розуміють, що своєчасна сплата внесків, це перш за все заробітна плата штатному персоналу, який обслуговує наш ОСББ, (підрядні обслуговуючі організації інженерних мереж, ліфтів, вивіз сміття, адміністрація, прибиральниця, двірник та багато ремонтних та аварійних робіт), а також: податки, оренда землі, витрати на загальне електропостачання, інші адміністративно-господарчі потреби. Але не всі члени ОСББ це розуміють, зволікають з платежами, сплачують надто пізно. Правління ОСББ, постійно веде роз’яснювальну роботу з боржниками та нагадує вісім боржникам, що несвоєчасна сплата внесків є порушенням Статуту ОСББ!
Звертаємо Вашу увагу на неприпустимість в подальшому утримання ваших домогосподарств за рахунок тих членів ОСББ, які своєчасно та в повному обсязі сплачують внески, відшкодовують витрати на обслуговування внутрішньодомових мереж (тепло, вода, загальне електроспостачання МЗК), обслуговування ліфтів, вивіз ТПВ, прибирання у підїздах, придомової територіі, тобто належним чином виконують всі взяті на себе обов'язки члена ОСББ!
Інформаційний лист щодо внесення змін у Статут* ОСББ (Нова редакція)
13 лютого 2024 року набув чинності Наказ Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури від 18 листопада 2023 року № 1048 «Про затвердження Змін до Типового статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі – Наказ).
Зокрема, змінено пункти 5 - 11 розділу III Статуту «Статутні органи об'єднання, їхні повноваження та порядок формування».
Основні зміни, передбачені Наказом:
повідомлення про проведення загальних зборів об'єднання надсилається ініціатором загальних зборів об'єднання не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення таких зборів;
у повідомленні про проведення загальних зборів об'єднання повинна міститися інформація про:
1) ініціатора загальних зборів об'єднання;
2) дату, час та місце проведення загальних зборів об'єднання;
3) порядок денний загальних зборів об'єднання;
4) наявність/відсутність технічної можливості для участі співвласників у загальних зборах об'єднання дистанційно в режимі відеоконференції із зазначенням інформації щодо підключення до неї;
рішення про обрання голови загальних зборів об'єднання приймається більшістю голосів присутніх співвласників (їх представників), крім тих, які беруть участь у загальних зборах об'єднання дистанційно з використанням технічних засобів електронних комунікацій у режимі відеоконференції. При прийнятті такого рішення кожний присутній співвласник (його представник) має один голос незалежно від кількості та площі квартир або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності;
кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки належної співвласнику площі квартири або нежитлового приміщення у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку, крім випадків, передбачених Наказом;
письмове опитування співвласників проводиться протягом не більше ніж 45 календарних днів з дня проведення зборів співвласників, таке опитування проводиться у письмовій та/або в електронній формі шляхом заповнення співвласниками листків опитування;
уніфікація існуючого законодавчого регулювання стосовно оформлення протоколів зборів співвласників та листків опитування;
повідомлення про прийняті загальними зборами об'єднання рішення із зазначенням результатів голосування з кожного питання не пізніше 15 календарних днів з дня проведення загальних зборів об'єднання або завершення строку, встановленого для проведення письмового опитування (у разі його проведення), надаються ініціатором загальних зборів об'єднання у письмовій формі кожному співвласнику під власноручний підпис або надсилаються реєстрованим поштовим відправленням на адресу квартири або нежитлового приміщення, що належить співвласнику в цьому багатоквартирному будинку, або в іншому порядку, визначеному загальними зборами об'єднання.
З повним текстом наказу «Про затвердження Змін до Типового статуту об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» можна ознайомитись за посиланням.
____________________
Чи існують якісь особливості фінансової діяльності ОСББ під час війни?
Забезпечення фінансової діяльності ОСББ — це один із основних викликів, які стоять перед ОСББ, адже ми знаємо, що частина співвласників позбавлена засобів для існування, а в багатьох співвласників відсутні кошти — але тут також є ряд рекомендацій, які ОСББ варто врахувати у своїй роботі. Це необхідність виконання кошторису з утримання будинку та прибудинкової території. Адже, незважаючи на виклики, які стоять перед ОСББ, потрібно розуміти, що є кошторис, тобто фінансовий документ, бюджет будинку, який був затверджений співвласниками — і потрібно подумати над тим, як побудувати роботу, аби виконувати цей кошторис. А якщо кошторис виконати неможливо, потрібно за таких обставин подумати, які можуть бути способи належно утримувати будинок
Наступний аспект — нарахування та збір внесків та платежів. Незважаючи на введення воєнного стану, нарахування співвласникам повинні проводитися, ОСББ не має припиняти роботу зі збору визначених внесків та платежів — а це також і робота з боржниками.
Сьогодні багато ОСББ запитують, чи можливо працювати з боржниками, чи треба надавати їм якісь попередження, стягувати заборгованість — сьогодні цю роботу можливо і потрібно робити. Можуть бути різні ситуації, і робота з боржниками — це окрема велика тема, але цю роботу потрібно проводити, і якщо боржники є, то з кожним потрібно працювати індивідуально та з’ясовувати ситуацію — але роботу в цьому напрямку зупиняти не можна!
Іще одне важливе питання — здійснення банківських операцій. Є такі випадки, коли об’єднання намагається мінімізувати ті чи інші виплати, але необхідно виконувати договірні зобов’язання об’єднання про необхідність здійснення певних фінансових чи банківських операцій. Це потребує особливої уваги та особливого ставлення до проведення банківських платежів, бо ми розуміємо, що будинок і його фінансова система мають працювати: гроші не повинні лише накопичуватися на рахунках, ці кошти повинні бути спрямовані на потреби будинку. Тому це потрібно робити там, де є така можливість, де будинки перебувають у відносній безпеці, де працюють банківські установи і де є фізична можливість проводити банківські платежі.
Потрібно проводити також фінансові звірки з контрагентами, тому що ми знаємо, що це також частина фінансової роботи, яку потрібно проводити для того, щоб переконатися, чи проведено всі належні виплати, чи є правильними всі сплачені суми й чи немає у ОСББ заборгованості. Це і подання фінансової звітності, бо ніхто не скасовує ведення обліку всіх надходжень у будинку, це потребує фінансової звітності, яку готують бухгалтери об’єднань, і така звітність повинна бути, незважаючи на воєнний стан в державі.
Це також стосується сплати податків та соціальних внесків — на це питання також треба звертати увагу й не закривати на це очі, сподіваючись на те, що якісь зобов’язання державою будуть списані. Потрібно продовжувати цю роботу та слідкувати за тим, щоб об’єднання вчасно виплачувало податки та соціальні внески — особливо тоді, коли до роботи залучені наймані працівники. Інше важливе завдання, яке є у фінансовій сфері об’єднання — це оплата праці. Слід пам’ятати що своєчасна виплата заробітної плати працівникам не лише забезпечує надходження податків до державного бюджету, але дає можливість уникнути відповідальності ОСББ за порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам.
Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків неприбуткова організація, яка створена з метою господарського забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов’язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та Статутом.
Торгово-промислова палата України оприлюднила лист від 28.02.2022 №2024/02.0-7.1, яким засвідчила форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), тобто військову агресію рф проти України, підтвердивши, що дані обставини з 24.02.2022 до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об‘єктивними для суб‘єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб. Проте, як зазначено вище, ці обставини не звільняють від відповідальності за порушення договору чи інших норм законодавства.
Чи виникають у співвласників будинків, де створені ОСББ, обставини коли можна не сплачувати внески на управління будинком.
Відповідь юриста: Не виникають.
ОСББ продовжує виконувати господарське забезпечення співвласників та не звільняється від своїх договірних відносин щодо освітлення місць загального користування, технічного обслуговування ліфтів, прибирання прибудинкових територій, тощо. Співвласники багатоквартирного будинку зобов’язані дотримуватись статутних умов об’єднання та своєчасно і в повному обсязі сплачувати внески на управління будинку.
ПЕРЕВАГИ ОСББ:
1. Співвласники можуть повністю контролювати використання своїх коштів. Фінансування виконання ОСББ своїх функцій співвласники здійснюють шляхом сплати внесків на утримання й ремонт спільного майна, розмір та склад яких затверджуються рішенням загальних зборів об’єднання.
2. Співвласники можуть вимагати прозорості видатків. Співвласники будинку мають право отримати звіт у голови об’єднання, який містить інформацію, які роботи зроблено, скільки це коштувало тощо.
3. Співвласники можуть провести енергетичну модернізацію свого будинку, що дозволить зменшити суми оплати за житлово-комунальні послуги. В результаті співвласники зможуть покращити стан будинку і умови проживання у ньому.
4. Співвласники можуть своєчасно проводити необхідні ремонтні роботи в будинку, визначаючи їх першочерговість, а керівництво ОСББ швидше реагуватиме на проблеми.
5. ОСББ може укладати будь-які угоди, замовляти різні послуги, необхідні для утримання будинку та реалізації рішень загальних зборів. Об’єднання має право укладати договори на обслуговування будинків з тими компаніями, які пропонують кращі послуги, а також розірвати договір, якщо компанія неякісно виконуватиме роботу. Це забезпечить контроль за якістю надання житлово-комунальних послуг.
6. ОСББ має статус юридичної особи, що дозволяє відкривати банківські рахунки, укладати договори, наймати персонал та повноцінно розпоряджатися коштами для забезпечення управління будинком. ОСББ має статус неприбуткової організації. Це означає, що незалежно від того, звідки надійшли кошти на рахунок ОСББ, якщо ці кошти використовуються виключно на статутну діяльність ОСББ, з них не сплачується податок на прибуток.
Стаття 10 Закону про ОСББ визначає, що органами управління об’єднання є загальні збори співвласників, правління, ревізійна комісія об’єднання. Вищим органом управління об’єднання є загальні збори. До виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься, зокрема питання про використання спільного майна; попереднє (до їх укладення) погодження умов договорів, укладених на суму, що перевищує зазначену в статуті об’єднання, договорів, предметом яких є цінні папери, майнові права або спільне майно співвласників чи їх частина; визначення обмежень на користування спільним майном.
Цінуйте своє об’єднання та приймайте активну участь в його роботі.
https://www.minregion.gov.ua/